לפני שנים מישהו נתן לחבירו כרטיס פייס שזכה בסכום גדול, ביקש מחבירו לשמור עליו כי הוא בדרכים, כעבור כמה ימים כשבא לקחת את הכרטיס אומר לו חבירו שלא זוכר איפה הניח אותו- חייב לשלם או לא? שטרות מחייב שמירה עליהן!
שאלנו פעם: אדם שנותן לחבירו 5000 דולר לשמור לו לתקופה, אותו אדם שם את הכסף בשתי נעליים והוא שכח היכן הכסף ואשתו זרקה את הנעליים הישנות,
כשחזר חבירו לבקש את הכסף נשאל האם שיכחה היא פשיעה או לא?
אומרת הגמ' "שלא ידענא- זה פשיעה" שומר חייב לזכור היכן הכסף.
אומרים האחרונים: שיכחה היא פשיעה ? הרי אדם ששכח להתפלל זה לא פשיעה- זה שוגג? אדם שהניחו לו אבנים וקם מהשינה ושכח והזיק אדם – בנזק חייב כי גם שוגג חייב באונס אבל צער ובושת – הוא לא פשע ופטור!
רואים שבתפילה ובנזיקין זה אונס/שגגה אבל בדיני שמירה זה פושע!
אומר הריטב"א: בשומרים הפשיעה היא מה שמת במקום שיכול לשכוח – זה הפשיעה כלומר שיכחה היא שגגה אבל ההנחה ששמת במקום שאתה יכול לשכוח – זה פשיעה. כלומר לפי הריטב"א אדם שנתן באוטובוס תיק לחבירו שייקח אותו אליו והחבר שכח – זהו שגגה זו אינה פשיעה!
הים של שלמה: שההבדל הוא בין שומרים לבין נזיקין ומנחה, לגבי מנחה זה שוגג
לגבי נזק זה שוגג אבל לגבי שומרים הדין הוא פשיעה. וכך פוסקים להלכה.
"שיכחה" היא בדיוק הפוך מ"שמירה"!
אדם שקיבל עליו לשמור שטרות כשומר חינם שפשע – הדין הוא שחייב לשלם.
הנתיבות: חייב לשלם, אע"פ שאין שמירה לעבדים קרקעות ושטרות, אלא הוורט הוא שאתה לא חייב בחיובי השומרים בגניבה ואבידה אבל לשמור אתה חייב!
ולכן כשיש לך דין של שומר אם לא שמרת אתה נקרא מזיק מצד הלכות שומרים , ותצטרך לשלם אע"פ שזהו שטר, כיון שאתה שומר כשאתה פושע אתה נקרא מזיק זהו הלכות של שומרים!.
אמרי בינה: אדם חייב בדינא דגרמי, אם אני סומך עליך ואתה פישלת – אתה חייב לשלם, כשאני מתייעץ איתך אם השטר הזה הוא אמיתי הוא מזוייף -כשאני סומך עליך ואתה טועה -אתה חיב מדינא דגרמי, כך גם אדם שהזמין אולם חתונות כאשר האישה אמרה לו שרוצה להתחתן והיא ביטלה – חייבת לשלם משום דינא דגרמי, האיש סמך עליה! אומר האימרי בינה האדם סמך על השומר – זהו דינא דגרמי, וזהו דין מצד מזיק ולא בשוגג.
הראיה לדבריו בגמ' בבא קמא ק.: "חזי דעלך קסימכנא" אני סומך עליך.
יהודי שביקש מעשיר שיתן הלוואה למישהו מסויים אמר לו העשיר אני סומך עליך ובסוף לא החזיר את ההלוואה, הרב אליישיב אמר לר' שמשון דיני לך תחזיר כי אתה גרמת נזק, סמכו עליך, בהלכות מזיק.
כשפשעו בשטרות – השאירו דלת פתוחה וגנבו את השטרות:
לפי הנתיבות: חייב מדין של שומר.
לפי האמרי בינה: חייב מדין מזיק.
שיכחה נחשבת לשוגג או למזיד?
כלומר אם הוא שכח היכן הניח את כרטיס הפיס שיכחה בהלכות שומרים זה פושע כשומר חינם ויצטרך לשלם אבל לפי האמרי בינה יש לו דין של מזיק וזהו שוגג ודינא דגרמי – פטור
יכול להגיד לו לפי הנתיבות אני חייב לשלם אבל לפי האמרי בינה אני פטור מלשלם
מכח ספק אני פטור מלשלם.