הגמ' בבא בתרא ה.: הקובע זמן לחבירו – הלווה לו ל 30 יום – ותוביו ביום האחרון שיחזיר לו ואומר הלווה פרעתי לך בתוך הזמן, מחלוקת ר' יוחנן שהלווה נאמן שמא נזדמן לו סכום והחזיר לריש לקיש – שחזקה אין אדם פורע תוך זמנו, ולוואי ויפרע בזמנו הלכה נפסקה כריש לקיש.
מתלבטת הגמ' באדם שהלווה לחבירו ל-3 חודשים ובא לאחר הזמן שקבע ואז הלווה אומר ששילם בתוך הזמן. מול החזקה של אין אדם פורע תוך זמנו יכול לטעון הלווה למיגו: תאמינו לי שפרעתי בתוך הזמן כי יכולתי לטעון שפרעתי בזמן ואז הייתי נאמן!!!
האם אומרים מיגו כנגד חזקה? -: הגמ' נשארת בספק.
כתובות דף י. מימרא של ר' אליעזר האומר פתח פתוח מצאתי – נאמן לאוסרה עליו משום "שווה אנפשיה חתיכה דאיסורא" כלומא אדם רשאי לאסור על עצמו משהו שמרגיש לו אסור.
הגמ' ממשיכה שגם נאמן להפסידה כתובתה כי חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה, חזקה זו היא כנגד כתובתה שהיא מדרבנן (לפי ר' נחמן) אבל בתוספת כתובה שהיא דאורייתא – החזקה לא תופסת.
שואל התוס': הרי יש לה מיגו?! תטען שמוכת עץ אנוכי במקום שתחתך נאנסתי?
-: מיגו נגד חזקה – לא מועיל ?
-: זהו מיגו להוציא ממון ויש ספק במיגו להוציא ממון אי אמרינן או לא?
-: בחזקה שאין אדם טורח בסעודה ומפסידה – שם לא אומרים מיגו כי הוא חלש מול החזקה.
פנ"י: חזקה שאין אדם פורע תוך זמנו היא חזקה טובה ומוציאה ממון.
שואל המהרי"ק: הגמ' אומרת בכמה מקומות שרוב וחזקה – רוב עדיף, אם רוב לא מוציא ממון כיצד
חזקה מוציאה ממון?
-: חזקה זו היא כאומדנא, כמו אנן סהדי והיא מוציאה ממון.
נחלת דוד: לימדנו רבינו ר' חיים מוולוז'ין על 3 סוגי חזקות:
|) אומדנא – חזקה שמוציאה ממון כמו אנן סהדי או סברא -אין אדם פורע תוך זמנו.
||) מכח רוב – חזקת כשרות של בהמה, למשל רוב בהמות…. – ואינה מוציאה ממון.
|||) חזקה דינית – ספק שהתגלה היום מול מצב תקין שלשום – שמעמידין בחזקה מעיקרא
נלמדת מכהן שמטמא את הבית רק כשהוא מחוץ לבית ולא חוששין שאולי
הבית נטהר.
ר' שמעון שקאפ: חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה זהו סברא הגיונית לעומת חזקה אין אדם פורע תוך זמנו שהיא חלשה יותר – למה היא מוציאה ממון?
-: חזקה לא נמדדת בכח הסברא אלא במקום הפעולה שלה:
* באים לווה ומלוה לבי"ד-האם פרעת לפני הזמן? – החזקה אומרת שלא, ולכן הלווה כשמשלם פותר
את שורש הספק – אין יותר ספק.
— חזקה שמוציאה ממון היא חזקה שפוטרת את שורש הספק!
מכה אביו ואמו – מות יומת – ואולי אינו אביו? -: רוב בעילות אחרי הבעל! ואין הולכין אחר הרוב?
-: זהו לא רוב שפותר את הספק אלא שקודם לא התלבטת אז גם עכשיו אל תתלבט.
ייתכן לומר שהמחלוקת ביו ר' חיים מוולוז'ין (3 סוגי חזקה) לר' שמעון שקאפ (האם זה פותר את שורש הספק) מופיע בגמ:
רבינו גרשון: הוא מוחזק -קנה שור ונמצא נגחן הגמ' מנסה להעמיד ברוב שרוב קונה לחרישה – זהו רוב
שאינו פותר את הספק אבל בגמל האוחר שם הגיוני שהוא הרג – שורש הבעה נפתר!
בחזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה – הרי אין בכוחו להוציא ממון? -: כי היא אינה פותרת את שורש הבעיה וכן יש לה מיגו נגד החזקה שמערערת את החזקה אבל טענת מיגו לבד – מתקבלת אבל כנגד חזקה אין אדם פורע תוך זמנו – הלווה מוחזק והמיגו הוא רק נגד החזקה!
בחזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה – זו חזקה כנגד המיגו של האישה שמוכת עץ אנוכי ומצטרפת מוחזקות הבעל בכספי הכתובה במיגו נגד 2 החזקות – אין ספק.
השיעור ניתן ע"י ראש ישיבת ההסדר בקריית שמונה בעת שהותו בישיבת נחלים עקב מלחמת חרבות הברזל (16/11/23)