הרהור כדיבור? – הרב יעקב קופר
מהו יסוד המחלוקת? * למה הרמב"ם מחלק בין דיני ברכות ל"דבר דבר" בשבת? * מדוע עומד בשמונה עשרה והחזן בקדושה- מפסיק? הרי זהו הפסק!!!
מהו יסוד המחלוקת? * למה הרמב"ם מחלק בין דיני ברכות ל"דבר דבר" בשבת? * מדוע עומד בשמונה עשרה והחזן בקדושה- מפסיק? הרי זהו הפסק!!!
מדוע אי אפשר להקדים את ליל הסדר כמו שבת מפלג המנחה? הלל בליל הסדר – על מה ניתקן? למה צריך לקרוא את ההלל קודם חצות?
אדם שסומך על חזקה ונמצא רעותא – פטור כי סמך על חזקה, בדק חמץ בבית ובפסח מצא חמץ בפסח – לא עובר בבל יראה אז למה לרמב"ם קנה חמץ בפסח לוקה?
* מה בין פורים באדר א לפורים באדר ב? * האם נשים יכולות להוציא ידי חובת קריאת מגילה? מדוע ניתן לקרוא מגילה במספר זמנים ואילו מגילת רות לא?
חיוב נשים בבנין בית המקדש אלה פקודי המשכן משכן העדות (שמות לח כא) מובא במדרש: לכך נאמר אלה פקודי המשכן משכן העדות עדות היא לכל
מעלין בקודש וַיָּ֨קֶם מֹשֶׁ֜ה אֶת־הַמִּשְׁכָּ֗ן וַיִּתֵּן֙ אֶת־אֲדָנָ֔יו וַיָּ֙שֶׂם֙ אֶת־קְרָשָׁ֔יו וַיִּתֵּ֖ן אֶת־בְּרִיחָ֑יו וַיָּ֖קֶם אֶת־עַמּוּדָֽיו: (שמות מ, יח) מפסוק זה לומדת הגמרא במסכת מנחות (צט, א) את הדין שאסור להוריד
בישול דבר המתכלה לגבי שבת ואיסור בישול בשר בחלב המדליק נר בשבת, האם עובר גם משום איסור בישול מצד השמן שמתבשל * ראיות לחילוק של
צירוף מחלל שבת למנין ולדין פרהסיא שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֘ תֵּעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י יִהְיֶ֨ה לָכֶ֥ם קֹ֛דֶשׁ שַׁבַּ֥ת שַׁבָּת֖וֹן לה' כָּל־הָעֹשֶׂ֥ה ב֛וֹ מְלָאכָ֖ה יוּמָֽת: (שמות לה, ב) בשיעור
עוד בענין תוספת שבת ויום טוב מי שקיבל על עצמו תוספת יום טוב של שמיני עצרת האם חייב לאכול בסוכה * מי שקיבל עליו תוספת
האם קבלת תוספת שבת מועילה לגבי קדושת היום או רק לגבי איסור מלאכה וְשָׁמְר֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶת־הַשַּׁבָּ֑ת לַעֲשׂ֧וֹת אֶת־הַשַּׁבָּ֛ת לְדֹרֹתָ֖ם בְּרִ֥ית עוֹלָֽם: (שמות לא, טז) האור החיים
תענית אסתר שחל בשבת בשיעור זה יתבאר חילוק מהותי שישנו בין תענית אסתר לשאר התעניות שתקנו חכמים, ומה שעולה מכך למעשה. איך מקדימים תענית אסתר
חיוב יחיד בקריאת התורה וַיַּסַּ֨ע מֹשֶׁ֤ה אֶת־יִשְׂרָאֵל֙ מִיַּם־ס֔וּף וַיֵּצְא֖וּ אֶל־מִדְבַּר־שׁ֑וּר וַיֵּלְכ֧וּ שְׁלֹֽשֶׁת־יָמִ֛ים בַּמִּדְבָּ֖ר וְלֹא־מָ֥צְאוּ מָֽיִם: (טו, כב) מביאה על כך הגמרא במסכת בבא קמא (פב, א): וילכו
הידור מצוה מול זריזים מקדימים – מה עדיף? עָזִּ֤י וְזִמְרָת֙ יָ֔הּ וַֽיְהִי־לִ֖י לִֽישׁוּעָ֑ה זֶ֤ה אֵלִי֙ וְאַנְוֵ֔הוּ אֱלֹהֵ֥י אָבִ֖י וַאֲרֹמְמֶֽנְהוּ: (שמות טו, ב) הגמרא במסכת שבת (קלג, ב)
במצות אכילת מצה בָּרִאשֹׁ֡ן בְּאַרְבָּעָה֩ עָשָׂ֨ר י֤וֹם לַחֹ֙דֶשׁ֙ בָּעֶ֔רֶב תֹּאכְל֖וּ מַצֹּ֑ת עַ֠ד י֣וֹם הָאֶחָ֧ד וְעֶשְׂרִ֛ים לַחֹ֖דֶשׁ בָּעָֽרֶב: (יב, יח) בשיעור זה יתחדש שאף אחרי שאכל כזית
מצות סיפור יציאת מצרים על ידי המחשה וּלְמַ֡עַן תְּסַפֵּר֩ בְּאָזְנֵ֨י בִנְךָ֜ וּבֶן־בִּנְךָ֗ אֵ֣ת אֲשֶׁ֤ר הִתְעַלַּ֙לְתִּי֙ בְּמִצְרַ֔יִם וְאֶת־אֹתֹתַ֖י אֲשֶׁר־שַׂ֣מְתִּי בָ֑ם וִֽידַעְתֶּ֖ם כִּי־אֲנִ֥י ה': (שמות י, ב) בהגדה
הזכרת יעלה ויבא בליל ראש חודש הַחֹ֧דֶשׁ הַזֶּ֛ה לָכֶ֖ם רֹ֣אשׁ חֳדָשִׁ֑ים רִאשׁ֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם לְחָדְשֵׁ֖י הַשָּׁנָֽה: (שמות יב, ב) תקנו חכמים להזכיר יעלה ויבוא בתפילת ראש
גדר הלל בחנוכה / שיעור הרב קופר בחנוכה תשפ"ג הגמ' בערכין י.: דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק שמונה עשר ימים שהיחיד גומר
י"ט אלול תש"ף מצוות צריכות כוונה – תקיעת שופר בגמ' ר"ה כ"ח. "שלחו ליה לאבוה דשמואל כפאו ואכל מצה יצא … אמר רבא זאת אומרת
ט' באב – דין תוספת / ר' צביקה נשאלה שאלה האם בערב ט' באב יהיה מותר לקחת כדור להקלת הצום – לפני הצום? נידון בשו"ת
בס"ד 7/7/2005 גדר קריאת תורה בתענית / ר' גדעון אוסטרוב שו"ע הל' תעניות: "כהן שלא התענה לא יעלה לתורה בתענית ציבור". מהרי"ק: מנהג בזמנם
בס"ד 17/7/23 בגדרי ההפטרה וקריאת המפטיר / ר' יעקב קופר סיכום מהלך השיעור: מבוא: ערב ר"ח אב, פתחנו בענייני דיומא, הגמ' בתענית כט
בס"ד 22/5/2023 שומע כעונה / ר' צביקה מג"א מסתפק לגבי אדם שמסופק אם בירך על ספיה"ע ניגש לחבירו שיוציא אותו בברכתו ואז בכל מקרה יצא.
בעניין ברכת התורה ברכת התורה מניין "כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלוקינו" על מה חרבה הארץ על שלא ברכו ברכת התורה תחילה. אשה שלומדת
כד טבת תשפ"ג חיוב נשים בברכת התורה ברכת התורה מניין "כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלוקינו" השו"ע סימן מז ס"ק י"ד פוסק: "נשים
עניני ספירת העומר /ישראל פוקס משנ"ב תפט: ספירה מותרת בכל לשון ובלבד שיבין את הלשון, ואם אינו מבין – אפילו בלשון הקודש לא יצא. הרי
איסור אכילת חמץ בפסח – שיעורו של הרב שמואל שמעוני מתוך אתר VBM דיון בחצי שיעור חמץ לגבי "חזי לאיצטרופי" ולגבי ביטול ברוב-לחץ כאן!
שיעור של הרב גרינץ שאלה: בשוק ארבעת המינים נטל אדם להראות לולב לרב לצורך בדיקה. הרב קבע שהלולב מהודר, אך הציעו לו ליקח אחר. בדרכו
ב' ניסן תשע"ג קניין חמץ בפסח רמבם חמץ ומצה פ"א ה"ג: "אין אדם לוקה משום בל יראה ובל ימצא בפסח אא"כ קנה חמץ בפסח או
רחיצה בערב שבת חזון שו"ע תקנ"א טז: "ונוהגין שלא לרחוץ אפילו בצונן מראש חודש ואילך (תרומת הדשן סי' ק"ו). ואפילו בערב שבת של חזון אסור
שכח ולא אמר המלך הקדוש בליל ראש השנה המשנה ברורה בשער ציון תקפ"ב (ד) מביא בשם ר' אבלי פאסוועלער (שהיה אב"ד בוילנא בזמן הגאון): "אם
תשעה באב שחל בשבת יש חקירה שחוקר החתם סופר וחלק מהאחרונים כאשר תשעה באב חל בשבת ונדחה ליום א' האם מבחינה עקרונית תשעה באב הוא
מוסיף שמן בנר חנוכה השו"ע תרע"ה ס"ב – כיוון שהדלקה עושה מצווה צריך שיתן שמן בנר כדי שיעור, קודם הדלקה אבל אם בירך והדליק ואח"כ
מהלך התשובה מראש השנה ליום כיפור מעמדו ומקומו של ראש השנה בעשי"ת מעורר תהיות. עשי"ת כוללים בתוכם, כמובן, גם את ר"ה ובכל זאת אם נבחון
ב באייר תשע"ח ספירת העומר ידועה מחלוקת הראשונים בעניין ספירת העומר המובאת בחינוך מצוה ש"ו: שיטת הבה"ג היא שמי ששכח לספור באחד הימים שוב אינו
המסתפק אם החסיר ברכה בתפילת שמונה עשרה בשיעור זה יתבאר דינו של מי שמסתפק באמצע תפילתו אם התפלל כהוגן – באלו אופנים ניתן לומר ספקא
ביאור דין המסופק אם התפלל ישנו דין שהמסופק אם התפלל יחזור ויתפלל מאחר ותפילה היא בקשת רחמים. בשיעור זה נדון בשאלה למה לא נאמר כמו
תפילות אבות תקנום וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים: (כד, סג) מובא בגמרא (ברכות כו, ב) שהתפילות נתקנו על ידי האבות,
האם אשה מברכת על מילת בנה וַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנוֹ בֶּן שְׁמֹנַת יָמִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹהִים: (כא, ד) מפסוק זה לומדת הגמרא בקידושין (כט, א)
חובת האב למול את בנו אחר שהגיע למצוות וַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנוֹ בֶּן שְׁמֹנַת יָמִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹהִים: (כא, ד) מובא בברייתא במסכת קידושין
בדין גר שנתגייר כקטן שנולד וַיִּקַּ֣ח אַבְרָם֩ אֶת־שָׂרַ֨י אִשְׁתּ֜וֹ וְאֶת־ל֣וֹט בֶּן־אָחִ֗יו וְאֶת־כָּל־רְכוּשָׁם֙ אֲשֶׁ֣ר רָכָ֔שׁוּ וְאֶת־הַנֶּ֖פֶשׁ אֲשֶׁר־עָשׂ֣וּ בְחָרָ֑ן וַיֵּצְא֗וּ לָלֶ֙כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֖אוּ אַ֥רְצָה כְּנָֽעַן: (יב, ה)
מילת עשו וישמעאל וַיֹּ֤אמֶר אֱלֹהִים֙ אֶל־אַבְרָהָ֔ם וְאַתָּ֖ה אֶת־בְּרִיתִ֣י תִשְׁמֹ֑ר אַתָּ֛ה וְזַרְעֲךָ֥ אַֽחֲרֶ֖יךָ לְדֹרֹתָֽם: זֹ֣את בְּרִיתִ֞י אֲשֶׁ֣ר תִּשְׁמְר֗וּ בֵּינִי֙ וּבֵ֣ינֵיכֶ֔ם וּבֵ֥ין זַרְעֲךָ֖ אַחֲרֶ֑יךָ הִמּ֥וֹל לָכֶ֖ם כָּל־זָכָֽר:
הזכרת טל ומטר לאחר שסיים ברכת השנים כתב השולחן ערוך (או"ח קיז, א): ברכת השנים, צריך לומר בה בימות הגשמים ותן טל ומטר, ומתחילין לשאול מטר
הדליק במקום רוח מצויה-מתוך "שירת מרדכי" הוצאת פלדהיים הדליק במקום רוח מצויה וכיסה הנר בזכוכית אחרי ההדלקה בשיעור זה נדון על מה שמצוי אצלנו שמדליקים
הוספת שמן אחרי ההדלקה מתוך "שירת מרדכי" הוצאת פלדהיים חנוכה הוספת שמן אחרי ההדלקה כדי להשלים השיעור ההלכה היא שהמוסיף שמן לנר דולק לא קיים
ההבדל בין פקוח נפש לאונס נשאלה שאלה לגבי החלפת חייל חילוני במשמרת בשבת ע"י חייל דתי שיוכל לבצע את המשימה בפחות איסורים. שו"ע: מי שאכל
הבדלה בתשעה באב שחל במוצא"ש כז תמוז תשעח נחלקו הראשונים כיצד יש לנהוג לעניין הבדלה בתשעה באב שחל במוצ"ש. וכתב תוס' פסחים קז. ד"ה אמימר:
דבר הגורם לממון הקדמה (מתוך ויקישיבה) הגדרה דבר שאינו בבעלותו של האדם או שאינו שווה כלום, אך הוא גורם לו ממון בעקיפין, נחשב
קניין חמץ בפסח יט אדר ב תשע"ט כותב הרמבם חמץ ומצה פ"א ה"ג: "אין אדם לוקה משום בל יראה ובל ימצא בפסח אא"כ קנה חמץ
משלוח מנות מראש ע"י שליח יא אדר תשפ"א כידוע מצווה על כל אדם לשלוח לרעהו שתי מנות בפורים. מה דינו של מי ששלח משלוח מנות
כב כסלו תשפ"א מפני החשד הגמ' בשבת כג. אומרת שחצר שיש לה שני פתחים צריך להדליק נר חנוכה בשני הצדדים מפני החשד שהרואה שיעבור
כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים ה כסלו תשע"ח בגמ' ברכות מ: "ר' יוסי אומר בכל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות לא יצא ידי חובתו" וכתב
תפילה כנגד קורבנות וכבקשת רחמים מובא בשו"ע ק"ז ס"ק א לגבי מי שמסתפק האם התפלל: "אם הוא מסופק אם התפלל חוזר ומתפלל ואינו צריך לחדש
בדין קריאת מגילה רמב"ם הלכות תפילה פי"ג ה"ח: "…ומשה תיקן להם לישראל שיהו קוראין בכל מועד ענינו ושואלין ודורשין בענינו של יום בכל מועד ומועד
האם צריך להיכנס לספק פיקוח נפש על מנת להציל אחרים? בפרשת שמות (ד, יט) אנו קוראים על ציוויו של ה' למשה: "ויאמר ה' אל משה
הידור מצווה בנר חנוכה מה דינו של אדם ששכח לברך את ברכות ההדלקה לפני הדלקת הנר הראשון, אך נזכר בכך קודם שהדליק את שאר הנרות
למה לא תיקנו הזכרת חנוכה ופורים בברכת מעין 3 מקשים האחרונים למה לא תיקנו הזכרת חנוכה ופורים בברכת מעין ג' (כמו רצה והחליצנו, ראש חודש
בל יראה ובל ימצא ולאו דמישקולות בל יראה ובל ימצא ולאו דמשקלות לאו שאין בו מעשה כותב הרמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק א' הלכה ב'
שליח ציבור שטעה שליח ציבור שטעה בשו"ע קכ"ו ס"ג: כל מקום שהיחיד חוזר ומתפלל שליח ציבור חוזר ומתפלל אם טעה כמותו כשמתפלל בקול רם חוץ
ברכה על ספירת העומר ספירת העומר ידועה מחלוקת הראשונים בעניין ספירת העומר המובאת בחינוך מצוה ש"ו: שיטת הבה"ג היא שמי ששכח לספור באחד הימים שוב
ברכת שהחיינו על ספירת העומר מפני מה אין מברכים שהחיינו על ספירת העומר? רבים מהראשונים והאחרונים הקשו מדוע לא מברכים ברכת שהחיינו על קיום מצוות
קטן שהגדיל קטן שהגדיל בספירת העומר האם קיום דרבנן מועיל לדאורייתא כידוע, ישנה מחלוקת הראשונים בעניין ספירת העומר המובאת בחינוך מצוה ש"ו: שיטת הבה"ג